
Sílvia da Conceição Pinto de Brito Fernandes
Professor auxiliar
Faculdade de Economia
Centro de Investigação em Turismo, Sustentabilidade e Bem-Estar
Subsistema
Docentes Universitário
Unidade ID
Centro de Investigação em Turismo, Sustentabilidade e Bem-Estar
Regime
Exclusividade
Vínculo
CT em Funções Públicas por tempo indeterminado
Assistant Professor at the Faculty of Economics , University of Algarve. She holds a PhD from this university on Information economics. And is member of Cinturs (Research Centre for Tourism, Sustainability and Well-being). She lectures Information technology and systems, and Innovation economics in undergraduate and master courses. She has several publications in books and journals, and several communications in national/international conferences in themes such as: information systems, tourism development, innovation, emergent technologies, IoT, etc.
Atividades
Atividades
2020. Júri de grau académico. Marketing digital: Guia prático de apoio à gestão. Arguente. André Silva (Mestrado). Universidade do Algarve Faculdade de Economia.
2020 - 2020. Comissão de avaliação. membro da comissão científica do Congresso Ibero-Amerciano em Investigação Qualitativa - CIAIQ 2020 . Universidade de Aveiro.
2019 - 2020. Orientação. "Implementação do método de gestão à vista, no processo de tomada de decisão no âmbito da gestão do Restaurante Chelsea Pizza/Pasta - estudo de caso do grupo Chelsea". Coorientador.
2019 - 2020. Orientação. “Send and Surprise - transferência e implementação da tecnologia QR Code num aplicativo digital” .Mestrado em Economia da Inovação e Empreendedorismo (Mestrado). Coorientador.
2019 - 2020. Orientação. “Redes sociais, sua importância e avaliação nas empresas: O caso da Growme”.Mestrado em Marketing (Mestrado). Orientador.
2020 - 2020. Orientação. “Aviludo ON: Criação e desenvolvimento de um departamento de contacto com o cliente”. Coorientador.
2019. Júri de grau académico. Marketing and design intersections: An applied project for ICMD 2018 - International Conference on Marketing and Design. Arguente. Vladislav Shvedchikov (Mestrado). Universidade do Algarve Faculdade de Economia.
2019. Júri de grau académico. Gestão de ativos da distribuição elétrica na rede pública de baixa tensão – Grupo EDP. Arguente. Telma Diogo (Mestrado). Universidade do Algarve Faculdade de Economia.
2019 - 2019. Participação em evento. artigo aceite em conferência intitulado "Governance for sustainability: What happens in tourism? Evidence from the academy". Conferência. Proceedings of the SSG - 2nd Sustainable Solutions for Growth. Wroclaw, Poland.
2018 - 2019. Orientação. “Melhoria no processo de gestão de stocks na empresa Rolear S.A. – parametrização e implementação do processo no SAP (sistema integrado de gestão empresarial)”.Mestrado em Gestão Empresarial (Mestrado). Coorientador.
2018. Júri de grau académico. Manual de Procedimentos de Circulação da Informação dos Meios Complementares de Diagnóstico. Arguente. Denise Gomes (Mestrado). Universidade do Algarve Faculdade de Economia.
2018. Apresentação oral de trabalho. Approaching the potential of cyber-physical systems to tourism projects. 2nd TOCRIA Conference. NOVA FCSH (Lisboa, Portugal).
2018 - Presente. Arbitragem científica em revista. Technology in Society (0160-791X). Elsevier .
2016 - Presente. Comissão de avaliação. membro da comissão científica da revista Tourism Management Studies. Research Centre for tourism, sustainability and well-being.
2015 - Presente. Comissão de avaliação. membro da comissão científica da revista RISTI - Revista ibérica de sistemas e tecnologias de informação. Associação Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação.
2015 - Presente. Arbitragem científica em revista. International Journal of Innovation Management (1363-9196). World Scientific .
2013 - Presente. Outro júri / avaliação. indexação à Repec da revista Journal of spatial and organizational dynamics. Research Centre for tourism, sustainability and well-being.
2008 - Presente. Outro júri / avaliação. revisora e publicadora de capítulos de livros para a editora IGI Global. IGI Global.
Projetos
Projetos
2014 - 2016. O Design como indicador de Inovação, Criatividade e Competitividade. Investigador. Universidade do Algarve Centro de Investigação sobre Espaço e Organizações.
Produções
Marisa Cesário; Sílvia Fernandes. 2019. "Smart innovation strategy and innovation performance: An empirical application on the Portuguese small and medium-sized firms". Regional Science Policy & Practice, 11 (6): 969-982. https://doi.org/10.1111/rsp3.12149
Fernandes, S.; Castela, G.. 2019. "Start-ups' accelerators support open innovation in Portugal". International Journal of Innovation and Learning, 26 (1): 82-93. https://doi.org/10.1504/IJIL.2019.100522
Adriane Setti; Silvia Brito Fernandes. 2019. "Knowledge Transfer Conditioning by the Communication Processes in the IT/IS Area". 54-74. {IGI. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-5849-1.ch003
Fernandes, S.; Cesário, M.; Castela, G.. 2018. "Modern innovation challenges to firms and cities: The case of portugal". Journal of Technology Management and Innovation, 13 (2): 33-42. https://doi.org/10.4067/S0718-27242018000200033
Fernandes, S.. 2018. "New challenges in is: The increasing importance of cyber-physical processes,Novos desafios em SI: A crescente importância dos processos ciber-físicos". RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, 2018 (30): 51-61. https://doi.org/10.17013/risti.30.51-61
S. Fernandes; M. Cesário; J.M. Barata. 2017. "Ways to open innovation: Main agents and sources in the Portuguese case". Technology in Society, 51: 153-162. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2017.09.002
Fernandes, S.; Cesário, M.; Jesus, B.; Barata, J.M.. 2017. "Cooperation for innovation in services: Learning from consultancy in Portugal". International Journal of Innovation and Learning, 22 (3): 322-339. https://doi.org/10.1504/IJIL.2017.086732
Cesário, M.; Agapito, D.; Almeida, H.; Fernandes, S.. 2017. "The use of design as a strategic tool for innovation: an analysis for different firms' networking behaviours". European Planning Studies, 25 (11): 2097-2116. https://doi.org/10.1080/09654313.2015.1135232
Fernandes, S.; Belo, A.; Castela, G.. 2016. "Social network enterprise behaviors and patterns in SMEs: Lessons from a Portuguese local community centered around the tourism industry". Technology in Society, 44: 15-22. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2015.11.004
Fernandes, S.; Tareco, E.. 2016. "Health information systems as quality indicators. A review of approach levels,Sistemas de informação como indicadores de qualidade na saúde. Uma revisão de níveis de abordagem". RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, (19): 32-45. https://doi.org/10.17013/risti.19.32-45
Fernandes, S.; Belo, A.. 2016. "Social networks as enablers of enterprise creativity: Evidence from portuguese firms and users". Journal of Technology Management and Innovation, 11 (2): 76-85. https://doi.org/10.4067/S0718-27242016000200008
Kikot, T.; Fernandes, S.; Costa, G.. 2015. "Potential of game-based learning: A case study at the University of Algarve,Potencial da aprendizagem baseada-em-jogos: Um caso de estudo na Universidade do Algarve". RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, (16): 17-29. https://doi.org/10.17013/risti.16.17-29
Lami, J.; Fernandes, S.; Vaz, E.. 2015. "Governance in IS: The case of the management of conventions and health agreements of the Algarve,A governação em SI: O caso da gestão das convenções e acordos de saúde do Algarve". RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, (15): 69-81. https://doi.org/10.17013/risti.15.69-81
Cesário, M.; Fernandes, S.; Jesus, B.; Barata, J.M.. 2015. "Sources of innovation: The case of portuguese consultancy sector". Journal of Technology Management and Innovation, 10 (3): 44-52. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84945280143&partnerID=MN8TOARS
Setti, A.; Cesário, M.; Fernandes, S.; Mendes, J.. 2015. Information technology communication: Main challenges and pitfalls to marketing and management - evidence from Curitiba (in Brazil). https://doi.org/10.4018/978-1-4666-8459-1.ch002